Plesni studio Hava

KAJ PLEŠEMO v Studiu Hava: orientalski ples, arabski folklorni ples-dabke, orient sodobni ples, osnove baleta

ORIENTALSKI/TREBUŠNI PLES je lahko alternativna oblika rekreacije ali pot k resnemu plesnemu udejstvovanju in nastopanju. Z vadbo boste okrepile svoje telo, še posebno trebušne in stegenske mišice, popravile držo, uživale v glasbi in gibanju, ustvarjanju, se družile, sprostile...V plesno vadbo vključujemo tudi osnove baleta in sodobnega plesa/orient sodobni ples, kar obogati tehniko in plesno izvedbo. Začetna/srednja skupina: dobrodošle vse, ki bi želele vstopiti v svet orienta, spoznati osnovno tehniko in gibanje, ki ju povezuje plesnost in ritmičnost skozi čutenje telesa in glasbeno interpretacijo. Plesno predznanje ni potrebno. Ples je primeren za ženske vseh starosti.

Orientalski ples je v različnih oblikah razširjen na Bližnjem vzhodu in v Severni Afriki, najbolj pa je uspel in se razvil v Egiptu, kjer je znan pod imenom raqs sharqi. Raqs sharki pomeni "ples iz Orienta" ali orientalski ples, pa tudi odrski, solo egipčanski ples, ki se opira na bistvo egipčanskega plesnega izročila. Svoje korenine ima v starodavnih rodnostno-plodnostnih ritualih in ljudskih obrednih plesih. Ples se je rojeval v templjih in v ženskih telesih. Je tudi odsev združenja z božanstvi. V času faraonov so svečenice duhovnice vrtele svoja telesa in valovile s svojimi trebuhi, da bi jih obsedla Hator, boginja ljubezni, plesa, glasbe in plodnosti.

Razvijajoč se iz predislamske tradicije, je bil ples raqs sharqi pod nenehnim vplivom mnogih osvajanj in kulturnih asimilacij, ki so prevladovale v egipčanski zgodovini. Kljub majhni dokumentaciji se je plesno znanje tradicionalno prenašalo iz generacije v generacijo, temelječ na oralni tradiciji znotraj družine. Ples je zaobjel vse socialne sloje v Egiptu, od kraljevih dvorov do fellahin (kmetov) in urbanih ciganov ghawazee. Vse do 60. let prejšnjega stoletja so delovale awalim, profesionalne plesalke, pevke in glasbenice, ki so zabavale na priviligiranih domovih pri družinskih slavjih (rojstva, poroke). Skromne ghaziyyah pa so javno plesale na ulici. Raqs sharqi je tudi ples prenatrpanih kairovskih kavarn in razkošnega hollywoodskega stila filmov iz 40., 50. in 60. let prejšnjega stoletja. Znotraj kompleksnosti tega plesa se prepleta starodavno-moderno, urbano-ruralno, islamsko-sufijsko, faraonsko-univerzalno.

Orientalskega plesa se ne da razumeti brez glasbenega konteksta, saj sta glasba in ples neločljiva celota, skupaj ustvarita tarab, čar. Opira se na tri stile: prvi je zemeljski in ognjevit ples Gornjega Egipta - sha'abi, ki ponuja bogat spekter užitkov, od enostavnih, očarljivih ritmov, ki povezujejo Egipt z črno Afriko do kompleksnosti glasbe Gornjega Egipta. Drugi stil je čustveni, mestni ples - baladi, tretji pa klasični ples - sharqi, ki se je razvil na dvorih, v intimnih prostorih palač in domov bogatašev. Ohranil je visoke aristokratske standarde, petje, poezijo in prefinjen ples.

Raqs sharqi je danes živeča tradicija plesa in glasbe. Je hkrati mističen in prizemljen, ritmičen in fluiden, pa tudi okrasen. Je osebna izkušnja, ki izraža razpoloženje, ta pa jemlje dih. Skozi delo predanih plesalk in podpore navdušenega občinstva se ta starodaven in lep ples razvija kot visoko priznana odrska umetnost.

DABKE je arabska folklora, ki se pleše na območju Palestine, Jordanije, Sirije in Libanona. Legenda govori, da koraki in gibi dabke ponazarjajo gradnjo hiše oziroma dogodek imenovan ta'awon. Pri gradnji hiše je bilo namreč pomembno teptati in pregnesti zemljo, da je bila primerna za gradnjo. Pri tem opravilu se je zbrala cela skupnost. Iz enakomernega, ritmičnega teptanja zemlje naj bi se razvil omenjeni ples. V svoji tradicionalni obliki se dabka pleše v ravni vrsti in krogu. Plesno skupino vodi raas, ki plesalcem med plesom narekuje zaporedje korakov. Tradicionalna oblika dabke pa se je v zadnjih desetletjih preoblikovala tudi v sodobno gledališko-plesno umetnost. 

ORIENT SODOBNI PLES: je simbioza plesne forme Suraye Hilal (Hilal ples), orientalskega plesa, dabke in sodobnega izraznega plesa, v katerega je Eva pridala lasten plesni izraz in interpretacijo. Ples je organski in prizemljen.

OSNOVE BALETA: tehnika klasičnega baleta nas vrne in opomni kako pomembna je osnovna drža ter čutenje rok in nog in telesa kot celote. Ni le lepa umetnost in način izražanja sebe, ima tudi številne koristi za naše telo: tonira celo telo, jača in podaljšuje mišice, veča spomin, ravnotežje, jedro stabilnosti in fleksibilnosti, izboljšuje koordinacijo, glasbenost in ritmičnost. Floor barre&Stretching vsebuje vaje, ki so osnovane na baletnih korakih in se izvajajo sede ali leže. Je krasen način kako pripraviti in dopolniti telo za katerikoli plesni trening. Nadgradi tudi baletno tehniko, omogoči delo z izolacijami različnih delov telesa, predvsem varno in zelo učinkovito. Povečuje moč, fleksibilnost in lepo držo telesu. 

Več o orientalskem plesu (raqs sharqi) si lahko preberete v spodnjem tekstu:

Obstajajo različna, globoko zakoreninjena mnenja glede tega vprašanja v Evropi in Egiptu. Predstavljamo vam nekaj kratkih dejstev o tej temi. Raqs sharqi je arabski termin in pomeni “vzhodnjaški ples”. Uporablja se vsaj že eno stoletje, čeprav ni natanko znano, kdaj se je pojavil. Nanaša se na plesno obliko, ki izvira iz Egipta in navadno pomeni ples oziroma nastop ženske v javnosti. Zgodovinski dokazi kažejo, da so bili v Egiptu plesni nastopi in spektakli pomemben del najrazličnejših praznovanj že od nekdaj. Tujci, ki so »spletkarili« z javnimi plesalkami v Egiptu od antičnih časov dalje, so si ples razlagali in tolmačili v mnogih različicah v različnih zgodovinskih obdobjih. Tudi od poznega 19. stoletja dalje so kulturni kolonializem, naraščajoča želja po internacionalnih potovanjih, razvoj snemalnih tehnologij in nove oblike zabavanja postopno vzpodbujale različne interpretacije plesa v Egiptu. Vse to je prispevalo k poznavanju raqs sharqija izven meja Egipta, kar je pripeljalo tudi do tega, da so »predelano« obliko tega plesa uvozili nazaj v Egipt, kjer so ga Egipčani delno sprejeli. Danes obstaja veliko različnih teorij glede termina in plesa raqs sharqi v Avstraliji, ZDA in drugod, prav tako v Egiptu, kjer se ples še naprej razvija in cveti. Nekatere teorije izhajajo izključno iz egipčanske tradicije, druge pa so navdih črpale tudi od zunaj – tako iz drugih držav Bližnjega vzhoda kot tudi iz Zahoda. Ker se termin “raqs sharqi” veliko uporablja za nastope in učenje teh plesov, prihaja do različnih poimenovanj in posledično do zmede. Zato da bi jasno razlikovali med njimi, je verjetno najboljši kriterij, kateri “šoli” pripadaš. Uspešna in zanimiva razprava glede te teme še ni končana.

Raqs sharqi kot sodobna odrska umetnost

Raqs sharqi se je v zadnjih dvajsetih letih uveljavil kot sodobna odrska umetnost, v Evropi predvsem po zaslugi Suraye Hilal. Njen neprecenljiv prispevek vsebuje zgodovinsko raziskavo in analizo plesa in glasbe v Egiptu. Trije stili raqs sharqija – Sha’abi (folklorni), Sharqi (klasični) in Baladi (urbani folklorni) – so bili razjasnjeni, ponovno razloženi in razširjeni ter se popolnoma integrirajo v bogato in različno egipčansko glasbeno in kulturno tradicijo. Raqs sharqi je bil tako transformiran v sodobno odrsko umetnost, Evropa je postala vodilna podlaga umetniškega razvoja na tem področju.
- Sha’abijev ruralni izvor vključuje enostavne pesmi in plese kmečkih skupnosti – fellahin – prav tako pa tudi kompleksne in sofisticirane plese in glasbo saidija (Gornji Egipt).
- Današnji sharqi stil je dediščina dvorne glasbene in plesne tradicije, prečiščena pod pokroviteljstvom številnih islamskih dvorov in bogatih družin med zlato dobo islama (10.–11. stol.) in zgodnjega otomanskega obdobja. Več novejših virov vključuje glasbeno-umetniške skupine, ki strogo sledijo tradiciji in “awalim” plese 19. stol. v Egiptu ter moderno egipčansko klasično glasbeno tradicijo.
- Baladi – najnovejši stil raqs sharqija – se je pojavil v Kairu v zgodnjem 20. stoletju. Vznemirljivo zlitje egipčanske folklorne tradicije in zahodnih glasbenih instrumentov (harmonika, saksofon …) je bila in ostaja svež in edinstven egipčanski način izražanja.

Ozirajoč se na raziskave Alija Jihada Racyja, je treba omeniti, da je glasbena tradicija zelo raznolika in je ni mogoče popolnoma ločiti po stilih, ker obstaja stopnja delnega prekrivanja in interakcije med njimi. To dejstvo poglablja subtilnost in iznajdljivost dovršenih in znanja željnih plesalk, ki lahko interpretirajo posamezno glasbeno delo.

Kako in kaj se naučite na plesnih tečajih:
vedri orientalizem, mitičen in opojen svet, je neizčrpen vir navdiha. Je nakakšno sožitje, pijano od ritma. Izraža milino, lepoto, ženstvenost, zapeljivost, senzualnost ter nov način rekreacije. Praznuje čudež ljubezni in skrivnost življenja. Skozi telo in njegovo govorico je ples globoko povezan s čustvenimi in duhovnimi svetovi.

Plesno delavnico začenjamo s celostnim plesnim ogrevanjem, tako da dosežemo dinamičen tok energije. Delamo na pravilni drži in čutenju osi telesa. Omehčamo ramenski in medenični obroč ter se naučimo obvladati lastno telo. Delamo vaje za moč trebušnih mišic, vključujemo tudi vaje baleta in sodobnega plesa, ki pripomorejo k boljšemu čutenju in obvladovanju telesa. Sledi plesna tehnika, s pomočjo katere raziskujemo lepoto naravnega, harmoničnega in avtentičnega gibanja. Gre za nenehno igro med napetostjo in sproščenostjo ter izolacijami v telesu. Ples je prepleten z valovanji, krožnimi gibi rok, medenice in trebuha, energičnega tresenja z boki … Je hkrati mističen in prizemljen, ritmičen in fluiden, pa tudi okrasen. Je osebna izkušnja, ki izraža razpoloženje, ta pa jemlje dih. Temelji na mozaiku gibov in korakov, ki pričajo o dobro nadzorovani čutnosti. Je igra tančic v prostoru.

Učenje plesnih motivov je bistveno za plesno izraznost, koordinacijo, čutenje telesa in za glasbeno interpretacijo. Pri tem je pomembno, da se organsko zlijemo s glasbo, kjer je ritem stimulativen element. Improvizacija izjemno prispeva k razvoju samozavesti, izboljševanju telesnih spretnosti in ustvarjalnih zmožnosti tako pri nastopih kot tudi v vsakdanjem življenju. S plesno vadbo se boste tudi sprostili in razvedrili. Zanimanje za orientalski ples, zaradi svoje specifičnosti, kažejo številne plesalke doma in v tujini.